Sök:

Sökresultat:

362 Uppsatser om Religiös dans - Sida 1 av 25

Varför ska vi dansa i skolan?

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva, analysera och synliggöra lÀrares reflektioner om dans som kunskapsomrÄde och pedagogiskt verktyg i grundskolan. I bakgrunden presenteras begreppet dans i skolan och dess fem aspekter, dansen ur ett pedagogiskt syfte och vad som stÄr om dans i styrdokumenten. Vi tar upp tidigare och pÄgÄende forskning inom dans, rörelse, estetik och lÀrande. Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med sex grundskolelÀrare i andra Àmnen Àn dans. Uppsatsen resulterar i att samtliga lÀrare nÀmner positiva effekter av dans bÄde som eget Àmne och integrerat i det övriga lÀrandet.

Dans i skolan : Hur dans i skolan kan berika elever, med fokus pÄ Är 1-6

Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur införandet av dans som eget skolÀmne skulle kunna berika eleverna. Den empiriska undersökningen utfördes genom kvalitativa, semistrukturerade, personliga intervjuer. Ett urval av personer inom skola och kommun med anknytning till Regeringens projekt Skapande skola, som syftar till att införa mer estetik sÄsom dans i skolan, intervjuades. Resultatet av vÄr studie visade att dans bland annat kan utveckla barns sjÀlvförtroende, motorik, sociala och kommunikativa förmÄga samt deras skolprestation. Studien visar Àven att det behövs mer forskning och resurser för att införa dans som skolÀmne..

Elevers upplevelse av Dans i skolan: En kvalitativ studie om Dans i skolan ur ett elevperspektiv

Syftet har varit att beskriva och erhÄlla fördjupad förstÄelse av elevers upplevelser av Dans i skolan-undervisning. Genom etnografisk metod med deltagande observationer och videoinspelning, bildanalys och gruppintervjuer har jag samlat data. Undersökningen har skett vid ett projekt med daglig Dans i skolan - undervisning under en period pÄ fem veckor. Urvalsgruppen hade tidigare inga erfarenheter av Dans i skolan. Resultatet har visat att eleverna upplever mÄnga fördelar med Dans i skolan.

Dans och drama : Hur fungerrar de som pedagogiskt verktyg i en mindre stad?

Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur förskollÀrare arbetar med dans och drama i en mindre stad i vÀsterbottens inland eftersom dans och drama nÀmns i lÀroplanen för förskolan (utbildningsdepartementet, 1998).

Gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan

Syftet har varit att undersöka och beskriva gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan samt om dessa prÀglas av sociala relationer och kulturella bakgrunder. Genom enkÀter med 108 elever och intervjuer med fem elever vid en gymnasieskola har vi samlat information. Undersökningarna Àr utförda hos elever med skilda och ofta knappa erfarenheter av dans i skolan. Resultaten har visat pÄ samband mellan deras uppfattningar och tidigare erfarenheter av dans. MÄnga upplevde dans som positivt men saknade en personlig relation till dans i skolan.

En dans pÄ rosor : Hur pÄverkar dans mÀnniskan socialt och mentalt?

Studien syftar till att undersöka hur dansen pÄverkar mÀnniskan socialt samt mentalt. De frÄgestÀllningar vi haft Àr, vad innebÀr dans? Hur anser danspedagoger samt dansterapeuter att dans pÄverkar mÀnniskan mentalt och socialt? Hur anvÀnds dansterapi för att stÀrka mÀnniskan?Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna tolkas med hjÀlp av hermeneutiken. Respondenterna Àr fem danspedagoger samt tvÄ dansterapeuter.VÄrt resultat visar att dans mestadels pÄverkar mÀnniskan pÄ ett positivt sÀtt.

Dans som skolÀmne: en intervjuundersökning om rektorers syn
pÄ dans i grundskola och gymnasium

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka skolledares attityder till dans som fenomen och dans som skolÀmne. Bakgrunden behandlar olika aspekter pÄ kunskap samt ger en historisk beskrivning av dans i skolan. Litteraturen belyser sÄvÀl kunskapssyn och skola generellt som estetiska Àmnen i allmÀnhet och dans i synnerhet. Vad som stÄr om dans i skolans styrdokument sammanfattas. Uppsatsen kan placeras in i en hermeneutisk forskningstradition.

Dans som pedagogoskt hjÀlpmedel

Detta examensarbete handlar om dans i skola och förskola. Syftet Àr att undersöka dansen i nÄgra förskolor, skolor och fritidshem, att ta reda pÄ hur attityden ser ut och hur dansen anvÀnds. Meningen Àr ocksÄ att arbetet ska kunna ge tankar och idéer om hur dans kan integreras i den egna undervisningen. Kunskapsbakgrunden belyser dans och rörelse ur olika perspektiv, hur pedagoger kan frÀmja rörelse och hur man kan integrera det med andra ÀmnesomrÄden. I undersökningen har jag filmat ett dansprojekt, skickat enkÀter till 5 pedagoger och 5 förÀldrar och 8 barn har blivit intervjuade i grupp.

Pojkars attityder till dans

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ mer kunskap om lÄgstadiepojkars attityder till dans. I bakgrunden beskrivs dansens historia med fokus pÄ ideal och dansens status genom tiderna. Jag redovisar för hur dansundervisningen vuxit fram i skolan och fem aspekter till den. Vidare gÄr jag in pÄ manligt och kvinnligt, mÀn och dans. Jag kopplar till styrdokument, tidigare forskning kring pojkar och dans samt hur dansen framstÀlls i media idag.

Det Àr mycket som Àr viktigt i förskolan, men dans Àr ocksÄ
viktigt: en studie om förskollÀrares uppfattningar om dans
i förskolan

Vi har gjort denna studie för att fÄ tag i förskollÀrares uppfattningar angÄende anvÀndandet av dans i förskolan och vilka skillnader och likheter det Àr i dessa, beroende pÄ om förskollÀrarna har haft nÄgot samarbete med danspedagog eller inte. VÄr bakgrund bygger till stor del pÄ tidigare forskning om dans, dess historik och betydelse för utveckling och lÀrande. VÄr studie har genomförts pÄ fyra förskolor dÀr sex förskollÀrare har deltagit genom intervjuer. I resultatet fann vi att samtliga förskollÀrare anvÀnder sig av dans i förskolan, Àven om det inte Àr medvetet. De var positiva till att anvÀnda sig mer av dans och dÄ pÄ ett mer medvetet sÀtt.

LetÂŽs dance i grundskolan! : ? en kvalitativ studie om hur dans kan ta plats i grundskolan!

Syftet med denna studie Àr att skapa kunskap om hur dans kan ta plats i estetiska lÀrprocesser igrundskolan. Vidare Àr syftet att undersöka hur danspedagoger/danslÀrare talar om dans som potential i ett sammanhang av elevers utveckling och lÀrande. En empirisk undersökning i kvalitativintervjuform har genomförts med tre danspedagoger, en Àr danslÀrare och en fritidspedagog. Tre av danspedagogerna och en danslÀrare Àr anstÀllda via Kulturskolan och arbetar med dans i grundskolan. Danspedagogerna, DanslÀraren och Fritidspedagogen har alla en högre utbildning inom dans.

Dans i förskolan : finns den för smÄbarnen?

Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ vilket sÀtt förskollÀrare anvÀnder dans som ett pedagogiskt verktyg med barn i Äldern 1-3Är. Jag anvÀnde mig av en kvalitativ metod och undersökningen genomfördes med hjÀlp av intervjuer av fyra förskollÀrare som var slumpmÀssigt utvalda. DÀrefter drogs det paralleller mellan intervjuernas svar och den valda litteraturen.Resultatet visade att samtliga förskollÀrare ansÄg att dans var mycket viktigt för barnens utveckling. De anvÀnde sig av dans pÄ nÄgot sÀtt i sin verksamhet men det var inte alla som ansÄg att de anvÀnde dansen som ett pedagogiskt verktyg..

Dans i skolan: lÀrares syn pÄ dans som kunskapsÀmne

Syftet med undersökningen Àr att öka förstÄelsen för vilken syn lÀrare har pÄ dans som kunskapsÀmne i grundskolan. Bakgrunden beskriver dans i skolans historia och belyser dansen genom olika aspekter. Litteraturen behandlar de olika aspekter vi tar upp och verifierar dess betydelse för barns utveckling. Vidare beskrivs i bakgrunden vad tidigare undersökningar ÄskÄdliggjort och redovisar hur dansen bemötts av lÀrare, elever, rektorer och förÀldrar till eleverna. Undersökningen har genomförts i form av enkÀtintervju och undersökningspersonerna bestÄr av klasslÀrare med erfarenhet av dans i skolan.

Dans i skolan: en beskrivning och analys av dans som
företeelse i grundskolan

Syftet med denna uppsats har varit att beskriva, analysera och fĂ„ fördjupad förstĂ„else för dans som företeelse i den svenska grundskolan. Jag har valt att koncentrera mig pĂ„ dansundervisningens förankring i styrdokumenten samt jĂ€mfört de tvĂ„ stora danstraditionerna i Sverige. Jag har anvĂ€nt mig av kvalitativa intervjuer samt satt mig in i forskning och annan relevant litteratur som rör dansundervisning. Mitt huvudresultat Ă€r i korthet att förankringen i styrdokumenten Ă€r bristfĂ€llig och att dansens status Ă€r relativt lĂ„g i skolan. Även att de tvĂ„ lĂ€rosĂ€tena som utbildar lĂ€rare respektive pedagoger i dans kan med ett ökat samarbete ge sina elever djupare kunskap och bredare utbildning i dans som konstform.

Dans i skolan - en danslÀrares och sex grundskollÀrares syn pÄ och tankar om dans i skolan

Arbetets titel Àr Dans i skolan ? en danslÀrares och sex grundskollÀrares syn pÄ och tankar om dans i skolan, och författare Àr Emma Kayser. ProblemomrÄdet Àr dans i skolan, vilket Àr ett omrÄde som Àr förhÄllandevis frÀmmande för mÄnga. FrÄgan jag har arbetat utifrÄn Àr: Vad har en danslÀrare respektive sex grundskollÀrare för syn pÄ och tankar om dans i skolan? Syftet med att göra undersökningen har varit att jag i framtiden har planer pÄ att starta ett projekt med dans i skolan.

1 NĂ€sta sida ->